Po co kobiecie w ciąży kwas foliowy?

Kwas foliowy odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju płodu, więc jeśli planujesz być w ciąży w najbliższym czasie to rozpocznij jego dawkowanie już teraz. Suplementacja kwasem foliowym jest zalecana kobietom w ciąży, aż do 12 tygodnia ciąży. Jego niedobór może powodować samoistne poronienia lub zmniejszyć masę urodzeniową ciała noworodków. Oprócz tego może wpływać na powstawanie wad ośrodkowego układu nerwowego oraz na niedorozwój łożyska.

Naturalna postać kwasu foliowego – foliany – występuje w różnych produktach spożywczych, zarówno pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. Szczególnie bogate w niego są:

kwasfoliowy_macierzynstworaz_ciaza

  • zielone warzywa liściaste (brukselka, szpinak, sałata i kapusta włoska)
  • pełne ziarna zbóż
  • rośliny strączkowe (fasolka i zielony groszek)
  • szparagi
  • brokuły
  • banany
  • sok pomarańczowy
  • wątróbka (nie powinno się jej jednak spożywać w ciąży)
  • żółtka jaj
  • orzeszki ziemne
  • sery

W ciąży powinnaś przyjmować kwas foliowy w dawce 0,4 – 1 mg/dziennie.

kwasfoliowy_macierzynstworaz_ciaza

Wyrównanie niedoboru kwasu foliowego i stosowanie jego odpowiedniej dawki jest skutecznym sposobem zapobiegania wadom cewy nerwowej. Suplementacja jest w pełni bezpieczna dla kobiet i ich nienarodzonych dzieci.

Pamiętaj, że to od ciebie i twojego lekarza prowadzącego zależy jak będzie przebiegać twoja ciąża. Musisz wiedzieć co jest dla ciebie ważne.

Może ci się również spodobać

12 komentarzy

  1. Tak trochę w temacie, a trochę nie – śniło mi się dzisiaj, że jestem w ciąży 😀 Ciekawe, czy to przepowiednia, czy tylko zwykły sen :) Wpis przypomniał też mi, że muszę zrobić morfologię – bo w sumie nie wiem jak jest z moim organizmem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *